måndag 24 november 2008

In the country of Å Ä and Ö

Nu har vi varit på plats i Sverige i 4 dagar och hittills har vi bara njutit. Resan hit gick alldeles strålande. Barnen skötte sig exemplariskt och tyckte allt var spännande. Det var en lång väntan på Köpenhamns flighten men med lite mat, flygplansspaning, Nintendo, glass och bus så gick de 6 timmarna ganska smärtfritt. Tyvärr hamnade vi i en lång kö vid take off så vi satt nästan en timme i planet innan vi lyfte. Sixten tyckte att det räckte med strapatser för denna dagen och somnade medan vi väntade på vår tur. Han sov sig igenom hela resan, 7 timmar senare när vi gick in för landning i Köpenhamn vaknade den lille solstrålen upp.
Vi möttes av Svärfar som tog oss till Hässleholm genom snöyra och halka. Vilken klimatchock!
Efter lunch gav jag och Henrik oss ut på vinterskojakt. Stackars Filip hade bara jympaskor och det lämpar sig inte för svenska kylan.
Till middag dag 1 hade vi önskat(beställt) smörrebröd och visst hade svärfar köpt med sig två stora fat med sig hem. Mumsigt! På kvällen fick vi också nöjet att träffa lille kusin Hilding. De är söta de små liven men ack så skönt det är att ha större barn.
En god natts sömn och en smarrig frukost senare var det dags för avfärd till Nättraby och Nelsons. Ett kärt återseende.

Solen sken när Henrik svängde in på garageuppfarten i femte växeln. Han har väldeliga problem att ställa om till manuell växel efter att ha glidit runt med automatare i 15 månader. Jag har ännu inte kört en meter här men jag gissar att det kommer att hoppa och brumma en hel del.
De små Nelson hade vuxit sedan vi sågs sist och skånskan har gett vika för blekingskan.
Det var så roligt att träffas igen och vi njöt av varenda sekund. Barnen lekte med träkojan, byggde med LEGO och spelade spel. Vi blev bjudna på otroligt god mat. Vet inte hur de kunde gissa att vi så gärna ville äta viltkött till middag...Vildsvin och älg stod på menyn och det var superbt.
Efter middagen duellerade vi i Singstar, en match som aldrig avgjordes då det kom barnnattning, ostkaka och kortspel i vägen. Vi tar upp matchen nästa gång och då skall jag och Adam sopa mattan med er!
Söndagen fortsatte i samma sköna tempo. En lång promenad i solen med stenplumsning och stenbestigning.
Det var sorgligt att ta farväl men jag hoppas att vi får träffas snart igen. Kanske på amerikansk mark? Tillbaka i Hässleholm för ompackning och väntan på taxi Morbror Johan som skulle ta oss till Åstorp och mina föräldrar.