lördag 15 december 2007

Lucia och julfest

I går var det den sista varma dagen så vad passade bättre än att äta namnsdagsfikat på altanen i eftemiddagssolens sken. Snögubbsmuffinsen var söta i dubbel bemärkelse.


Svenska skolan anordnar varje år ett luciatåg på Volvo och det är populärt både bland svenskar som andra nationaliteter. Barnen sjöng väldigt fint och det var härligt att uppleva. Efteråt bjöds det på fika och det fanns lite svenska varor till försäljning. Men än så länge har vi inte fått någon svenskt godis- eller kavringscraving.

Efter fikat tog vi med oss barnvakten Caroline hem, lämnade barnen och åkte vidare till jobbets julfest. Festen hade börjat kl 18 men vi var inte där förrän kl 19.30 men jag fick inte intrycket av att vi hade missat något. Maten var himmelsk eftersom vi var jättehungriga; getostsallad, kycklingfilé, rostbiff, gröna bönor, potatismos med bacon och bröd. Till dessert fanns det jordgubbar, druvor, citronpaj och chokladtryfflar. Märk väl _fanns_ för när vi ätit klar var dessertbordet nästan tomt.

Alla hade uppmanats att ta med en julklapp maxvärde $20 till en Dirty Santa lek. Henrik hade frågat runt lite på kontoret om vilken typ av present det förväntades och fick till svar fun, prank and nothing serious. Okidoki tänkte vi och köpte ätbara tomteröda trosor/kalsonger samt kakformar i snoppmodell. Alltså fun, prank and nothing serious at all.

Leken går till som så att alla som lagt ett paket under granen får dra en nummerlapp. Höst nummer börjar att välja ett paket och öppna det. Nästa person på tur får välja att ta ett paket från granen eller ta det redan öppnade paketet. Varje paket får bara byta ägare två gånger sedan är det inte 'up for grabs' längre. Om någon tar ditt paket ifrån dig får du antingen ta från granen eller någon annan. I slutet har alla vars ett paket. Mycket roligt!

Inte så roligt när första paketet öppnades och det innehöll två flaskor vin. Fun ja, prank nej. Nästa paket ett pepparkakshus. Jag och Henrik blev lite svettiga men andades ut lite när en Hooters t-shirt låg i ett paket.

När vår första öppnades vill hon som fick det först inte visa vad det var utan vek snabbt om pappret igen. Vi skrattade högt och stelt med de andra och tackade vår lyckliga stjärna att paketen inte var namnade. Paket nr 2 underkläderna mottogs med lite öppnare sinne och de bytte till och med ägare under spelet.

Note to self: Nästa julkappsspel köp ett presentkort på Target

5 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Kan tänka mig att du log stelt och tackade för att du inte skrivit "Merry Christmas from S"
Puss pâ dig.
Jag är sâ lockad att köpa glid medel eller nâgot annat roligt och lägga under granen utan att skriva vem det är i frân, en liten vibrator till Vs mamma!!
Naturligtvis sâ mâste jag filma minen, som säger...vad är det här, det mâste vara nâgot fel med presenten.
Skrattandes skall jag generat sÄga att det var till mig frân V.
Jag kan tänka mig att V kommer ha lust att gâ under jorden.
Nu skall jag ta en kaffe med choklad.
Saknar dig.
J

Mia sa...

Oh, Sofia, det var ren smartsam lasning! *fnissar*

Anonym sa...

Det var rolig historia.....du gjorde ratt. De behover chockas och komma in i verkligheten. Bible belt.....japp....det ar ar du bor. (och jag ocksa).

Labamba sa...

Mycket rolig läsning! Jag tycker ni ska sänka nivån ytterliggare till nästa år. Du har inte berättat vad ni fick för något.
Imorgon är det julfest för junior på dagis. Vad sägs om en röd armé-kniv i plast? En kopia på den riktiga alltså. Det kan få alla (andra) präktiga föräldrar på fall.
Labamba

Larssons sa...

Nästa år blir det Fäbojäntan labamba;)
En kniv låter väl som ett alldeles utmärkt förslag. Hörde idag på nyheterna att en 10-årig flicka hade blivit arresterad i skolan för hon hade en matkniv med sig till sin steak lunch. Personalen ringde polisen som kom och arresterade flickan och hon sitter nu i ungdomsfängelse. Hoppas att hon lär sig en läxa.....