onsdag 7 november 2007

5 år



Äntligen har löven börjat falla av träden och Filip (och snart jag) fyller år. Vi väckte honom med skönsång och paketer. Lillebror fick en några paket han med men när inte han fick någon sparkcykel åkte underläppen ut.

Igår var det Election Day så skolan var stängd. Vi roade oss istället med bilbana, legobygge och lekplatsen. Jag hade tennislektion och Filip passade på att spela lite tennis med farfar. Han har talang den pojken!

Att baka prinsesstårta var inte lika enkelt som i Sverige.Tårtbottnar inga problem inte heller sylten eller marsipanlocket(som vi fick levererat från Sverige). Men sen kom jag till vaniljkrämen. Var är Marsan när man som mest behöver det? Har inget potatismjöl så att koka själv var först uteslutet. Åkte till Harris Teeter och frågade efter custard utan att få napp vare sig i mejeriavdelningen eller i bageriet. Köpte färdig cheesecakefyllning och tänkte att det kanske jag kan blanda ut med lite grädde och vaniljsocker. Hittade sedan en liten liten liten påse med "gräddförtjockning"; pulver som skall röras nere i vispad grädde för att den skall hålla formen. Perfekt! Så till slut kokade jag egen vaniljkräm och blandade i lite förtjockningspulver och Häpp där satt den.

Vi åt på Red Robin. Goda Margaritas och mumsiga hamburgare. Sen var ju inte födelsedagsbarnet så fasligt intresserad av tårta efter restaurangbesöket....

4 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Grrrrrrrrattis!!
Lâter som en fin födelsedag.
Stor kram

BethSy sa...

"Oh what a day , what a happy, happy day". Synd att man inte kunde vara med. Tårtan ser onekligen smaskig ut, men jag vet att Solvall kan!!!!!!

Mia sa...

Stort 5faldigt grattis från oss!!

Det låter som F har haft en kanonfödelsedag!!

Kram från Familjen Bornö

Unknown sa...

GRATTIS ( en dag i efterskott). Kram.